Διεθνείς Εμπορικοί Όροι (Incoterms®)
Τι είναι ένας διεθνές εμπορικός όρος (Incoterm®); |
Πως χρησιμοποιούνται τα Incoterms® 2020; |
Ποιοι είναι οι διεθνείς εμπορικοί όροι Incoterms® 2020; |
Ποιος αναλαμβάνει τα διάφορα έξοδα και κινδύνους; |
Τι σημαίνουν οι διάφοροι εμπορικοί όροι; |
Ποιος νόμος ρυθμίζει τις συμβάσεις;
Τι ειναι ενας διεθνες εμπορικος ορος (Incoterm®);
- Οι διεθνείς εμπορικοί όροι (Incoterms®) 2020
-
Πριν προγραμματιστεί η μεταφορά εμπορευμάτων στο εξωτερικό, πρέπει να απαντήσουμε στην εξής πολύ σημαντική ερώτηση: πότε ακριβώς θα μεταφερθούν οι κίνδυνοι και τα έξοδα από τον πωλητή στον αγοραστή;
Το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (ICC) δημοσίευσε για πρώτη φορά το1936 μια σειρά από διεθνείς κανόνες με την ονομασία Incoterms® 1936 (INternational COmmercial TERMS) προκειμένου να απαντήσει σ'αυτό το ερώτημα.
Για να προσαρμοστούν αυτοί οι κανόνες στις πιο πρόσφατες εμπορικές πρακτικές, οι αρχικοί κανόνες του 1936 δέχτηκαν πολλές τροποποιήσεις για να καταλήξουν στα σημερινά « Incoterms® 2010 », που αντικαθιστούν τα Incoterms® 2000.
Οι κυριότερες αλλαγές που έγιναν στους όρους Incoterms® 2020 (Διεθνείς Εμπορικοί Όροι) σε σχέση με τους όρους Incoterms® 2010 αφορούν τα ακόλουθα σημεία:
- Εξέλιξη του όρου Incoterm® FCA (φορτωτικές με αναφορά την τοποθέτηση επί του σκάφους)
- Παρουσίαση του νέου όρου Incoterm®: DPU (παραδοτέο στο σημείο παράδοσης εκφορτωμένο) σε αντικατάσταση του όρου Incoterm® DAT
- Διαφοροποιημένα επίπεδα ασφαλιστικής κάλυψης μεταξύ των όρων CIF και CIP
- Οργάνωση της μεταφοράς με μεταφορικά μέσα του πωλητή ή του αγοραστή στους όρους FCA, DAP, DPU και DDP
- Η διαχείριση των κινδύνων
-
Αναφέροντας έναν εμπορικό όρο του ICC στις συμβάσεις τους, ο αγοραστής και ο πωλητής περιορίζουν την αβεβαιότητα που μπορεί να προκύψει φυσικά σε οποιαδήποτε διεθνής συναλλαγή με τις διαφορετικές εμπορικές πρακτικές και ερμηνείες από χώρα σε χώρα. Οι διεθνείς εμπορικοί όροι διευκρινίζουν τις αντίστοιχες ευθύνες και υποχρεώσεις τους για την παράδοση των εμπορευμάτων και τις έγγραφες υποχρεώσεις του πωλητή. Έτσι, τα Incoterms®, παρόλο τον προαιρετικό τους χαρακτήρα, αποτελούν τυποποιημένοι και αναγνωρισμένοι όροι, που επιτρέπουν την αποφυγή διαφορών, κατανέμοντας με ξεκάθαρο τρόπο μεταξύ αγοραστή και πωλητή:
Υποχρεώσεις, κίνδυνοι, κόστος.
Επίσης, διαχωρίζουν το ζήτημα της μεταβίβασης των κινδύνων με εκείνο της μεταβίβασης της ιδιοκτησίας, η ρύθμιση του τελευταίου παραμένοντας υπό το νόμο που διέπει τη σύμβαση.
Πιο συγκεκριμένα, σε μια διεθνής σύμβαση πώλησης, τα Incoterms® θα ξεκαθαρίσουν τα παρακάτω σημεία :
- Προσδιορισμός του κρίσιμου σημείου μεταβίβασης των κινδύνων από τον πωλητή στον αγοραστή κατά τη διαδικασία διαμετακόμισης των εμπορευμάτων (κίνδυνοι απώλειας, ζημιάς, κλοπής των εμπορευμάτων) επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο στο μέρος που φέρει τους κινδύνους να λάβει τα απαραίτητα μέτρα, κυρίως σε θέματα ασφάλισης.
- Διευκρίνιση του ατόμου, αγοραστής ή πωλητής, που πρέπει να συνάψει τη σύμβαση μεταφοράς,
- Καταμερισμός μεταξύ των δυο μερών, των διοικητικών εξόδων καθώς και των εξόδων διαχείρισης διακίνησης στα διάφορα στάδια της διαδικασίας,
- Διευκρίνιση του υπευθύνου για τη συσκευασία, τη σήμανση, τις ενέργειες χειρισμού, φόρτωσης, εκφόρτωσης των εμπορευμάτων ή φόρτωση Ε/Κ ή εκφόρτωση Ε/Κ και για τους ελέγχους,
- Ορισμός των αντίστοιχων υποχρεώσεων σε ότι αφορά τη διεξαγωγή των τυπικών διαδικασιών εξαγωγής και/ ή εισαγωγής, την καταβολή των δασμών και τελών εισαγωγής καθώς και τη παράδοση των απαραίτητων εγγράφων. Η ICC κράτησε 11 Incoterms® (αρχική αγγλική κωδικοποίηση με 3 γράμματα, π.χ. : FOB) για έναν πιο συγκεκριμένο προσδιορισμό π.χ.: « FOB Χάβρη ».
Πως χρησιμοποιουνται οι διεθνεις εμπορικοι οροι 2020;
- Αποσαφήνιση της εν λόγω έννοιας στη σύμβαση πώλησης
-
Για να χρησιμοποιήσετε σωστά τους όρους Incoterms®, αυτοί θα πρέπει να αναγράφονται σαφώς επί της σύμβασης πώλησης, αναφέροντας: τον επιλεγμένο όρο Incoterms®, το λιμάνι, τον καθορισμένο ή προσδιορισμένο τόπο, ακολουθούμενα από την ένδειξη "Incoterms® 2020".
Παράδειγμα: CIF Χονγκ Κονγκ Incoterms® 2020
- Επιλογή του κατάλληλου όρου Incoterms®
-
Η επιλογή του διεθνές εμπορικού όρου αποτελεί μέρος της εμπορικής διαπραγμάτευσης. Πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις διοργανωτικές ικανότητες της επιχείρησης, του μεταφορικού μέσου που θα χρησιμοποιηθεί, του βαθμού εξυπηρέτησης που θέλει να προσφέρει η επιχείρηση στον πελάτη της ή που απαιτεί από τον προμηθευτή της ή ακόμα σύμφωνα με τις συνήθειες της αγοράς, των πρακτικών της ανταγωνιστικότητας, κ.λπ. Ο επιλεγμένος όρος πρέπει να αρμόζει τόσο στα εμπορεύματα προς μεταφορά όσο στο μεταφορικό μέσο.
- Σαφής διευκρίνηση του τόπου ή του λιμανιού
-
Για βέλτιστη εφαρμογή των διεθνών εμπορικών όρων, τα συμβαλλόμενα μέρη της σύμβασης καλούνται να διευκρινίσουν τον τόπο ή το λιμάνι όσο πιο συγκεκριμένα γίνεται : π.χ FCA 25 Οδός Saint Charles, Μπορντώ, Γαλλία, Incoterms® 2020. Πρέπει να υπογραμμιστεί εδώ πως σε ορισμένους όρους Incoterms® όπως στους CPT, CIP, CFR, CIF ο τόπος που διευκρινίζεται διαφέρει από τον τόπο παράδοσης : πρόκειται για τον τόπο προορισμού για το οποίο έχει πληρωθεί η μεταφορά. Για να διευκρινιστεί ο τελικός τόπος προορισμού των εμπορευμάτων, πρέπει να αναφέρεται το συγκεκριμένο σημείο προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε ασάφεια.
Ισχύει το ίδιο για την έννοια « έξοδο από το εργοστάσιο » : πρόκειται για ένα εργοστάσιο στη Γαλλία ή για ένα εργοστάσιο μιας γαλλικής φίρμας που έχει εγκατασταθεί στο εξωτερικό ;
- Άλλες προφυλάξεις που πρέπει να ληφθούν
-
Η χρήση των διεθνών εμπορικών όρων απαιτεί τη λήψη ορισμένων προφυλάξεων όπως
- Την άριστη γνώση της σημασίας του κάθε όρου και των αρχικών συντόμευσης του.
- Τη χρήση των διάφορων εμπορικών όρων Incoterms® με ακρίβεια για να αποφευχθεί οποιαδήποτε σύγχυση από τη λανθασμένη τους ερμηνεία (π.χ. FOB USA)
Οι διεθνείς εμπορικοί όροι Incoterms® αποτελούν πρότυπα, που έχουν γίνει αποδεκτά παγκοσμίως. Με αυτήν την ιδιότητα, όπως ισχύει για όλα τα πρότυπα (βιομηχανικά, ποιότητας, ρύπανσης), η ονομασία τους δεν δέχεται καμία παρέκκλιση. Χρησιμοποιείστε αποκλειστικά και μόνο τις τυποποιημένες συντομεύσεις. Θα απαγορεύουμε οποιοδήποτε άλλο κωδικό ! Και όπως ισχύει για όλα τα πρότυπα, πρέπει να αναφέρεται ρητά. Όπως ισχύει για τους ίππους DIN ή το πρότυπο ISO 9002, τα τρία γράμματα του όρου Incoterm πρέπει να συνοδεύονται στη συνέχεια, πέρα από τους συμφωνημένους τόπους, της αναφοράς "Incoterm" ή της αναφοράς "Incoterm ICC".
Μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από ένα διεθνές δικηγορικό γραφείο.
Η σημερινή τάση του διεθνές εμπορίου δείχνει πως ο αγοραστής απαλλάσσεται από οποιοδήποτε πρόβλημα διαχείρισης διακίνησης. Αυτό αξιοποιεί τη θέση του εξαγωγέα. Πρέπει απαραιτήτως να διαπραγματεύονται σωστά οι όροι της σύμβασης όταν πρόκειται για μια πρώτη αποστολή και κυρίως όταν αφορά χώρες που παρουσιάζουν κινδύνους όπου ενδεικνύεται η χρήση πιστωτικής επιστολής ως τρόπο εξόφλησης.
Ποιοι ειναι οι διεθνεις εμπορικοι οροι Incoterms® 2020 ;
Οι Incoterms® 2020 ισχύουν για όλους τους τρόπους και για όλα τα μέσα μεταφοράς
Κώδικας |
Αγγλική διατύπωση |
Γαλλική διατύπωση |
EXW |
EX Works |
Στο εργοστάσιο |
FCA
*Δυνατότητα προσθήκης επισήμανσης του σημείου τοποθέτησης επί του σκάφους
|
Free CArrier |
Ελεύθερο στον μεταφορέα |
CPT |
Carriage Paid To |
Ναύλος μεταφοράς πληρωμένος μέχρι |
CIP
*Ενσωμάτωση της ρήτρας Α της ασφαλιστικής κάλυψης Institute Cargo Clauses (Ασφαλιστική κάλυψη κατά παντός κινδύνου μεταφοράς), συμπεριλαμβανομένης της ασφαλιστικής κάλυψης "κατά παντός κινδύνου".
|
Carriage and Insurance Paid to |
Ναύλος και ασφάλιστρα μεταφοράς πληρωμένα μέχρι |
DAP |
Delivered at Place |
Επιστροφή στον συμφωνημένο τόπο προορισμού |
DPU* |
Delivered at Place Unloaded |
Εκφόρτωση στον συμφωνημένο τόπο προορισμού |
DDP |
Delivered Duty Paid |
Καταβεβλημένοι δασμοί παράδοσης |
* Νέοι όροι Incoterms® 2020
Όροι Incoterms® 2020 που εφαρμόζονται στις θαλάσσιες και ποτάμιες μεταφορές
Κώδικας |
Αγγλική διατύπωση |
Γαλλική διατύπωση |
FAS |
Free AlongSide ship |
Ελεύθερα παραλλήλως με το πλοίο |
FOB |
Free On Board |
Ελεύθερα επί του πλοίου |
CFR |
Cost and Freight |
Κόστος και Ναύλος μεταφοράς |
CIF
*Ενσωμάτωση της ρήτρας C της ασφαλιστικής κάλυψης Institute Cargo Clauses (Ασφαλιστική κάλυψη κατά παντός κινδύνου μεταφοράς), συμπεριλαμβανομένης της "ελάχιστης" ασφαλιστικής κάλυψης.
|
Cost, Insurance, Freight |
Κόστος, Ασφάλιση και Ναύλος μεταφοράς |
* Νέοι όροι Incoterms® 2020
Πώληση στην αναχώρηση, πώληση στην άφιξη : μια ουσιαστική διάκριση
- Πώληση στην αναχώρηση
-
Μια πώληση στην αναχώρηση σημαίνει πως ο αγοραστής φέρει την ευθύνη και τους κινδύνους για τη μεταφορά των εμπορευμάτων, δηλαδή :
- από τη στιγμή που παραδίδονται στο χώρο του πωλητή (EXW) ;
- από τη στιγμή που παραδίδονται στον μεταφορέα για αποστολή (FCA, FAS, FOB, CFR, CIF, CPT και CIP),
Οι όροι Incoterms® με πώληση στο σημείο αναχώρησης μεταφέρουν στον αγοραστή (σε μεγαλύτερη ή μικρότερη κλίμακα) τις ευθύνες και τους κινδύνους που σχετίζονται με τη μεταφορά των εμπορευμάτων.
- Πώληση στην άφιξη
-
Μια πώληση στην άφιξη σημαίνει πως ο πωλητής είναι εκείνος που φέρει τις ευθύνες και τους κινδύνους για τη μεταφορά των εμπορευμάτων μέχρι το συμφωνημένο σημείο/λιμάνι. Προβλέπονται 3 όροι Incoterms® :
- μέχρι την ολοκλήρωση της θαλάσσιας μεταφοράς και της εκφόρτωσης από το πλοίο (DAP),
- μέχρι το σημείο προορισμού (DPU, DDP).
Ποιος αναλαμβάνει τα διάφορα έξοδα και κινδύνους;
Κατανομή εξόδων μεταξύ πωλητή και αγοραστή βάσει του όρου Incoterm® που ήταν διαπραγματευόμενος στη σύμβαση
|
Όροι Incoterms® για κάθε τρόπο και μέσο μεταφοράς |
Όροι Incoterms® για θαλάσσιες και ποτάμιες μεταφορές |
EXW |
FCA |
CPT |
CIP |
DAP |
DPU |
DDP |
FAS |
FOB |
CFR |
CIF |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π** |
Φόρτωση στο εργοστάσιο |
A |
Π |
Π |
Π* |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π** |
Προ-δρομολόγηση |
A |
Π*** |
Π |
Π* |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π** |
Τελωνεία εξαγωγής |
A |
Π |
Π |
Π* |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π** |
Χειρισμός κατά την αναχώρηση |
A |
A |
Π |
Π* |
Π |
Π |
Π |
A |
Π |
Π |
Π** |
Κύρια μεταφορά |
A |
A |
Π |
Π* |
Π |
Π |
Π |
A |
A |
Π |
Π** |
Χειρισμός κατά την άφιξη |
A |
A |
A |
A |
Π |
Π |
Π |
A |
A |
A |
A |
Τελωνεία εισαγωγής |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
Π |
A |
A |
A |
A |
Δημοσίευση δρομολόγησης |
A |
A |
A |
A |
Π |
A |
Π |
A |
A |
A |
A |
Εκφόρτωση στο εργοστάσιο |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
* Ασφαλιστική κάλυψη "κατά παντός κινδύνου" προς όφελος του αγοραστή
** "Ελάχιστη" ασφαλιστική κάλυψη προς όφελος του αγοραστή
*** Ανάλογα με τον συμφωνημένο τόπο. Προαιρετική φόρτωση επί του σκάφους
Π: Χρέωση ναύλου μεταφοράς στον πωλητή
A: Χρέωση ναύλου μεταφοράς στον αγοραστή
Κατανομή εξόδων μεταξύ πωλητή και αγοραστή βάσει του όρου Incoterm® που ήταν διαπραγματευόμενος στη σύμβαση
|
Όροι Incoterms® για κάθε τρόπο και μέσο μεταφοράς |
Όροι Incoterms® για θαλάσσιες και ποτάμιες μεταφορές |
EXW |
FCA |
CPT |
CIP |
DAP |
DPU |
DDP |
FAS |
FOB |
CFR |
CIF |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Φόρτωση στο εργοστάσιο |
A |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Προ-δρομολόγηση |
A |
Π* |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Τελωνεία εξαγωγής |
A |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Π |
Χειρισμός κατά την αναχώρηση |
A |
A |
A |
A |
Π |
Π |
Π |
A |
Π |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
A |
A |
A |
A |
Π |
Π |
Π |
A |
A |
A |
A |
Χειρισμός κατά την άφιξη |
A |
A |
A |
A |
A |
Π |
Π |
A |
A |
A |
A |
Τελωνεία εισαγωγής |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
Π |
A |
A |
A |
A |
Δημοσίευση δρομολόγησης |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
Π |
A |
A |
A |
A |
Εκφόρτωση στο εργοστάσιο |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
* Σύμφωνα με τον συμφωνημένο τόπο
Π: Κίνδυνοι που βαρύνουν τον πωλητή
A: Κίνδυνοι που βαρύνουν τον αγοραστή
Τι σημαινουν οι διαφοροι εμπορικοι οροι;
EXW (Ex Works / Στο εργοστάσιο)
- Πωλητής
-
Η μοναδική ευθύνη του πωλητή είναι να διαθέσει το εμπόρευμα στον αγοραστή στις εγκαταστάσεις του, σε μια συσκευασία κατάλληλη για τη μεταφορά (συνήθως, η τιμή συμπεριλαμβάνει την παλετοποίηση).
- Αγοραστής
-
Ο αγοραστής αναλαμβάνει όλα τα έξοδα και τους κινδύνους της μεταφοράς, από την αναχώρηση από το εργοστάσιο μέχρι τον τόπο προορισμού.
Ο όρος EXW αντιπροσωπεύει την ελάχιστη ευθύνη του πωλητή. Ωστόσο, αν τα μέρη επιθυμούν να αναλάβει ο πωλητής τη φόρτωση του εμπορεύματος κατά την αναχώρηση, « EXW Loaded », μαζί με τους κινδύνους και αναλαμβάνοντας επίσης το κόστος, τότε θα πρέπει να το δηλώσουν ξεκάθαρα με μια σαφής ρήτρα που θα αναφέρεται στη σύμβαση πώλησης (π.χ.: EXW Παρίσι φορτωμένο, ICC 2020).
Νοείται πως ο πωλητής θα παρέχει στον αγοραστή, κατόπιν αίτησης του και με τα έξοδα και τους κινδύνους εις βάρους του τελευταίου, οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστεί για να αποκτήσει την άδεια εξαγωγής, μια ασφάλεια και πως θα του παρέχει όλες τις χρήσιμες πληροφορίες που διαθέτει οι οποίες επιτρέπουν στον αγοραστή να εξασφαλίσει την ασφαλή εξαγωγή του εμπορεύματος.
- Εναλλακτικές
-
« EXW Loaded »
Μετά τον επανέλεγχο 2000 των όρων Incoterms® εισήχθη η έννοια «EXW loaded » που αναγνωρίζει μια πρακτική η οποία εφαρμόζεται ευρέως : ο πωλητής αναλαμβάνει την ευθύνη της φόρτωσης του εμπορεύματος στο όχημα του αγοραστή.
Διατυπώσεις EXW |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
A |
A |
Τελωνείο εξαγωγής |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
A |
A |
Κύρια μεταφορά |
A |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
FCA (Free Carrier / Ελεύθερα στον Μεταφορέα)
- Πωλητής
-
Αν η παράδοση γίνει στις εγκαταστάσεις του πωλητή, ο πωλητής είναι υπεύθυνος για τη φόρτωση του εμπορεύματος, σε κατάλληλη συσκευασία, στο όχημα του αγοραστή, (διευκρινίστε FCA στις εγκαταστάσεις του πωλητή »). Ο εκτελωνισμός εξαγωγής βαρύνει τον πωλητή.
- Αγοραστής
-
Ο αγοραστής επιλέγει το μεταφορικό μέσο και τον μεταφορέα με τον οποίο θα συνάψει τη σύμβαση μεταφοράς και αναλαμβάνει την εξόφληση της κύριας μεταφοράς (εάν ισχύει).
Η μεταβίβαση των εξόδων και των κινδύνων γίνεται τη στιγμή που αναλαμβάνει ο μεταφορέας το εμπόρευμα. Τα μέρη πρέπει να συμφωνήσουν για τον τόπο παράδοσης των εμπορευμάτων (τερματικό του μεταφορέα ή εγκαταστάσεις του πωλητή).
Ο πωλητής οφείλει, αν χρειαστεί, να παρέχει εγκαίρως στον αγοραστή την απαραίτητη υποστήριξη για να αποκτήσει όλα τα χρήσιμα έγγραφα ή πληροφορίες που χρειάζονται για την εξαγωγή ή/ και την εισαγωγή των εμπορευμάτων του και/ ή για τη μεταφορά τους μέχρι τον τελικό προορισμό. Τα έξοδα και οι κίνδυνοι σχετικά με παρεχόμενα έγγραφα και/ ή η παρεχόμενη υποστήριξη βαρύνουν τον αγοραστή.
Οι όροι και κανόνες των Incoterms® 2020 επιτρέπουν ρητά να πραγματοποιούνται οι απαραίτητες μεταφορές στο πλαίσιο της σύμβασης μεταφοράς ή να οργανώνονται με τη χρήση ιδίων πόρων (χωρίς τη συμμετοχή αερομεταφορέα που ενεργεί ως τρίτος).
- Εναλλακτικές
-
"FCA εγκαταστάσεις του πωλητή"
Αυτός ο όρος Incoterm® επισημοποιήθηκε κατά τον επανέλεγχο 2000 των διεθνών εμπορικών όρων : ο πωλητής αναλαμβάνει τότε τη φόρτωση των εμπορευμάτων.
- Γεωγραφική ακρίβεια
-
Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο FCA, θα διευκρινίσουμε με ακόμη περισσότερη ακρίβεια από τους άλλους διεθνείς εμπορικούς όρους τον "κατονομαζόμενο τόπο¨. Η ένδειξη FCA (Χάβρη) δεν αρκεί αν ο εξαγωγέας βρίσκεται στη Χάβρη. Πρόκειται για FCA (εργοστάσιο Χάβρη) ή FCA (αποθήκη συναποστολής του διαμετακομιστή X Χάβρη) ή ακόμα FCA (Προβλήτα αρ. X στο λιμάνι της Χάβρης) ;
Αν η παράδοση πραγματοποιείται σε διαφορετικό χώρο από τις εγκαταστάσεις του πωλητή, παραδείγματος χάρη, σε μια αποθήκη σε έναν τερματικό οδικής, σιδηροδρομικής, εναέριας, θαλάσσιας μεταφοράς, ο πωλητής θα δρομολογήσει το εμπόρευμα μέχρι αυτό το τερματικό αλλά δεν θα φέρει την ευθύνη της εκφόρτωσης από το όχημα. Η εκφόρτωση θα βαρύνει το πρόσωπο που θα παραλάβει το εμπόρευμα σ'αυτό το τερματικό μεταφοράς. Προτιμήστε τον όρο FCA αντί για τον FOB, αν η μεταφορά γίνεται σε εμπορευματοκιβώτιο ή με οχηματαγωγό Roll-on /Roll-off .
- Φορτωτική με αναφορά του σημείου τοποθέτησης επί του πλοίου στις πωλήσεις υπό τον όρο FCA
- Όταν πωλούνται αγαθά ή εμπορεύματα βάσει του όρου FCA, οι πωλητές ή οι αγοραστές (ή η τράπεζά τους, εάν η συναλλαγή είναι υπό το καθεστώς Ενέγγυας Πίστωσης) επιθυμούν να αποκτήσουν φορτωτική με αναφορά στην θέση τοποθέτησης επί του πλοίου.
Ωστόσο, η παράδοση υπό τον όρο Incoterm® FCA πραγματοποιείται πριν από τη φόρτωση των εμπορευμάτων σε κάποιο πλοίο. Σε καμία περίπτωση δεν είναι βέβαιο ότι ο πωλητής μπορεί να λάβει φορτωτική από τον θαλάσσιο μεταφορέα. Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταφοράς, ο συγκεκριμένος μεταφορέας δεν απαιτείται να εκδώσει και να προσκομίσει τη σχετική φορτωτική μέχρι να φορτωθούν τα εμπορεύματα.
Με σκοπό την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, οι όροι Incoterms® 2020 παρέχουν μια πρόσθετη επιλογή. Ο αγοραστής και ο πωλητής μπορούν να συμφωνήσουν (γραπτώς) ότι ο αγοραστής πρέπει να δώσει εντολή στον μεταφορέα του να εκδώσει και να παράσχει στον πωλητή τη φορτωτική, συμπεριλαμβανομένης της αναφοράς περί της θέσης τοποθέτησης επί του πλοίου μετά τη φόρτωση των εμπορευμάτων, ο δε πωλητής υποχρεούται να υποβάλλει αυτή την (γραπτή) συμφωνία για την πρόθεση του αγοραστή επί της έκδοσης της φορτωτικής, διαδικασία που γίνεται συνήθως μέσω τραπεζών. Ο πωλητής δεν ευθύνεται έναντι του αγοραστή για οποιαδήποτε αναληφθείσα υποχρέωση του αγοραστή όσον αφορά τους όρους της σύμβασης μεταφοράς.
Διατυπώσεις FCA |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
A |
A |
Κύρια μεταφορά |
A |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
FAS (Free Alongside Ship / Ελεύθερα παραλλήλως με το πλοίο)
- Πωλητής
-
Οι υποχρεώσεις του πωλητή έχουν ολοκληρωθεί όταν το εμπόρευμα βρίσκεται εκτελωνισμένο παράπλευρα του πλοίου στην προβλήτα ή στις φορτηγίδες του συμφωνημένου λιμάνι φόρτωσης.
- Αγοραστής
-
Από αυτήν τη στιγμή, ο αγοραστής αναλαμβάνει όλα τα έξοδα και τους κινδύνους απώλειας ή ζημιάς μόλις παραδοθεί το εμπόρευμα παράπλευρα του πλοίου, κυρίως σε περίπτωση καθυστέρησης του πλοίου ή ακύρωσης της στάσης. Ο αγοραστής διορίζει τον μεταφορέα, αναλαμβάνει τη σύναψη της σύμβασης μεταφοράς και εξοφλεί το ναύλο.
- Υποχρέωση τόπου και στιγμής
-
Ο πωλητής παραδίδει FAS μόνο όταν και εφόσον παραδίδει παράπλευρα του πλοίου όταν το πλοίο βρίσκεται ελλιμενισμένο. Πρόκειται για μια υποχρέωση τόπου και στιγμής (από τη Μασσαλία ως την Ανβέρ, όπου κάθε εταιρεία προσφέρει τουλάχιστον μια αναχώρηση την εβδομάδα, η παράδοση που υπερβαίνει τις οχτώ ημέρες πριν την ημερομηνία του επιλεγμένου πλοίου θεωρείται πρόωρη)
- Απόκτηση άδειας
-
Η απόκτηση της άδειας εξαγωγής ή μια άλλης επίσημης άδειας επιβαρύνει τον πωλητή. Το ίδιο ισχύει από την πλευρά του αγοραστή για την εισαγωγή. Εκείνος πρέπει να δώσει στον πωλητή όλες τις πληροφορίες σχετικά με το όνομα του πλοίου, τον τόπο φόρτωσης και τη στιγμή της παράδοσης στη συμφωνημένη χρονική περίοδο.
- Έξοδα τεκμηρίωσης
-
Ο πωλητής οφείλει, αν χρειαστεί, να παρέχει εγκαίρως στον αγοραστή την απαραίτητη υποστήριξη για να αποκτήσει όλα τα χρήσιμα έγγραφα ή πληροφορίες που χρειάζονται για την εξαγωγή ή/ και την εισαγωγή των εμπορευμάτων του και/ ή για τη μεταφορά τους μέχρι τον τελικό προορισμό. Τα έξοδα και οι κίνδυνοι σχετικά με παρεχόμενα έγγραφα και/ ή η παρεχόμενη υποστήριξη βαρύνουν τον αγοραστή.
Διατυπώσεις FAS |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
A |
A |
Κύρια μεταφορά |
A |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
FOB (Free on Board / Ελεύθερα επί του πλοίου)
- Πωλητής
-
Πρέπει να διαθέσει το εμπόρευμα στο λιμάνι φόρτωσης που έχει οριστεί, επί του πλοίου που έχει επιλέξει ο αγοραστής και να ολοκληρώσει όλες τις τελωνειακές διαδικασίες εξαγωγής, αν υφίστανται.
Με μια σύμβαση τύπου FOB, ο πωλητής ολοκληρώνει την υποχρέωση παράδοσης όταν το εμπόρευμα βρίσκεται στο πλοίο, στο λιμάνι φόρτωσης που έχει οριστεί, από όπου, σε περίπτωση διαδοχικών πωλήσεων, ο πωλητής παραλαμβάνει τα εμπορεύματα που έχουν παραδοθεί για τη μεταφορά τους μέχρι τον τόπο προορισμού που έχει οριστεί και αναφέρεται στη σύμβαση πώλησης.
- Αγοραστής
-
Επιλέγει το πλοίο, πληρώνει το ναύλο και την ασφάλεια και φροντίζει για τις τυπικές διαδικασίες στην άφιξη. Αναλαμβάνει επίσης όλα τα έξοδα και τους κινδύνους ενδεχομένης απώλειας ή ζημιάς του εμπορεύματος από τη στιγμή που παραδόθηκε.
- Εναλλακτικές
-
Ενημερωτικά, η ορολογία « set up or arrange FOB » χρησιμοποιείται από τους διαμετακομιστές για να δείξουν πως όλες οι ενέργειες που προηγούνται της φόρτωσης στο πλοίο έχουν ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένου, αν υφίσταται, ο εκτελωνισμός εξαγωγής. Το σύνολο αυτών των ενεργειών έχει κάποιο κόστος, το οποίο αναλαμβάνει ο πωλητής, που ονομάζεται ορισμένες φορές «FOB price».
Το « FOB STOWED » και/ ή το « FOB STOWED and TRIMMED » (FOB στοιβαγμένο και ισορροπημένο ή FAB στοιβαγμένο) αποτελεί έναν εναλλακτικό όρο. Ο πωλητής αναλαμβάνει το σύνολο των εξόδων για τα εμπορεύματα στο λιμάνι φόρτωσης. Πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί στη σύμβαση το ακριβές σημείο μεταβίβασης των κινδύνων.
Ο πωλητής οφείλει, αν χρειαστεί, να παρέχει εγκαίρως στον αγοραστή την απαραίτητη υποστήριξη για να αποκτήσει όλα τα χρήσιμα έγγραφα ή πληροφορίες που χρειάζονται για την εξαγωγή ή/ και την εισαγωγή των εμπορευμάτων του και/ ή για τη μεταφορά τους μέχρι τον τελικό προορισμό. Τα έξοδα και οι κίνδυνοι σχετικά με παρεχόμενα έγγραφα και/ ή η παρεχόμενη υποστήριξη βαρύνουν τον αγοραστή.
- Τα αμερικάνικα FOB
-
Τα αμερικάνικα FOB διαφέρουν. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο διεθνής εμπορικός όρος FOB (Free on Board) δεν παραπέμπει σε θαλάσσια αποστολή ή σε λιμάνι αλλά σε έναν αμερικάνικο προορισμό, στα σύνορα. Για τις Ηνωμένες Πολιτείες, μπορεί να υπάρξουν τέσσερις βασικές μορφές FOB :
- FOB/Σημείο αναχώρησης : Ο αγοραστής πληρώνει τα πάντα.
- FOB/Σύνορα : Ο κατασκευαστής πληρώνει μέχρι τα σύνορα, χωρίς να εκτελωνίσει το εμπόρευμα.
- FOB/Σημείο πώλησης : Το εμπόρευμα δρομολογείται μέχρι έναν ορισμένο σημείο προορισμού (μια πόλη στην Αμερική). Σε αυτήν την περίπτωση, ο προμηθευτής είναι εκείνος που αναλαμβάνει το κόστος εκτελωνισμού του εμπορεύματος. Πάντα πρέπει να αναφέρεται το επιλεγμένο ελεύθερο σημείο, συνήθως η πόλη.
- FOB/προορισμός με εκτελωνισμό : Σε αυτήν την περίπτωση, ο κατασκευαστής αναλαμβάνει τα πάντα χωρίς τη συμμετοχή του αγοραστή. Ονομάζεται επίσης DDP/Παραδοτέο, δασμός πληρωμένος. Οι περισσότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ γίνονται με αυτήν τη μορφή.
Διατυπώσεις FOB |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
A |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
CFR (Cost and Freight / Κόστος και Ναύλος μεταφοράς)
- Πωλητής
-
Επιλέγει τον μεταφορέα, συνάπτει και αναλαμβάνει τα έξοδα πληρώνοντας το ναύλο μέχρι το συμφωνημένο λιμάνι προορισμού, χωρίς την εκφόρτωση. Επιβαρύνεται με τη φόρτωση των εκτελωνισμένων εμπορευμάτων στο πλοίο καθώς και με τις διαδικασίες αποστολής. Ωστόσο, η μεταβίβαση των κινδύνων διεξάγεται με τον ίδιο τρόπο του FOB.
- Αγοραστής
-
Αναλαμβάνει τον κίνδυνο της μεταφοράς, όταν το εμπόρευμα έχει παραδοθεί πάνω στο πλοίο στο λιμάνι φόρτωσης, παραλαμβάνει από τον μεταφορέα και παραλαμβάνει το εμπόρευμα στο λιμάνι προορισμού που έχει συμφωνηθεί.
- Έξοδα τεκμηρίωσης
-
Ο πωλητής οφείλει, με δικά του έξοδα, να παρέχει στον αγοραστή ένα συνηθισμένο έγγραφο μεταφοράς μέχρι το συμφωνημένο λιμάνι προορισμού το οποίο θα καλύπτει τα εμπορεύματα της σύμβασης για κάθε νόμιμη χρήση (π.χ. απαίτηση του εμπορεύματος από τον μεταφορέα, πώληση του εμπορεύματος κατά τη διαμετακόμιση κ.λπ). Πρέπει επίσης να του παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που θα του επιτρέψουν να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για τη σωστή παραλαβή των εμπορευμάτων. Οι πληροφορίες καθώς και τα έγγραφα σχετικά με την ασφάλεια τα οποία χρειάζεται ο αγοραστής για την εξαγωγή και/ ή την εισαγωγή και/ ή τη μεταφορά μέχρι τον τελικό προορισμό πρέπει να παρέχονται από των πωλητή στον αγοραστή, κατόπιν αίτησης του αγοραστή ο οποίος αναλαμβάνει τα έξοδα και τους κινδύνους.
Διατυπώσεις CFR |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
Π |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
CIF (Cost Insurance and Freight / Κόστος ασφάλισης και ναύλος μεταφοράς)
- Πωλητής
-
Παρόμοιος με το CFR, με την επιπλέον υποχρέωση του πωλητή να παρέχει θαλάσσια ασφάλεια για τον κίνδυνο απώλειας ή ζημιάς των εμπορευμάτων. Ο πωλητής πληρώνει τα ασφάλιστρα.
Σύμφωνα με τους κανόνες του όρου CIF των όρων Incoterms® 2020, ο πωλητής υποχρεούται να αποκτήσει περιορισμένη ασφαλιστική κάλυψη σύμφωνα με την ρήτρα C της ασφαλιστικής κάλυψης Institute Cargo Clauses (Ασφαλιστική κάλυψη κατά παντός κινδύνου μεταφοράς), ή σύμφωνα με οποιαδήποτε άλλη σειρά παρόμοιων ρητρών. Ωστόσο, τα μέρη είναι ελεύθερα να συμφωνήσουν σε υψηλότερο επίπεδο ασφαλιστικής κάλυψης.
- Αγοραστής
-
Αναλαμβάνει τον κίνδυνο μεταφοράς, όταν το εμπόρευμα παραδόθηκε πάνω στο πλοίο στο λιμάνι φόρτωσης. Υποδοχή και παραλαβή του εμπορεύματος από τον μεταφορέα στο συμφωνημένο λιμάνι προορισμού.
Οι αγοραστές εκτιμούν ιδιαίτερα αυτόν τον εμπορικό όρο γιατί δεν αναλαμβάνουν τις διαδικασίες της διαχείρισης διακίνησης.
- Έξοδα τεκμηρίωσης
-
Οι πληροφορίες καθώς και τα έγγραφα σχετικά με την ασφάλεια τα οποία χρειάζεται ο αγοραστής για την εξαγωγή και/ ή την εισαγωγή και/ ή τη μεταφορά μέχρι τον τελικό προορισμό πρέπει να παρέχονται από των πωλητή στον αγοραστή, κατόπιν αίτησης του αγοραστή ο οποίος αναλαμβάνει τα έξοδα και τους κινδύνους.
Διατυπώσεις CIF |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π/A |
Κύρια μεταφορά |
Π |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
Π |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
CPT (Carriage Paid To / Ναύλος μεταφοράς πληρωμένος μέχρι)
- Πωλητής
-
Ο πωλητής αναλαμβάνει την αλυσίδα της διαχείρισης διακίνησης. Μετά τον εκτελωνισμό εξαγωγής, επιλέγει τους μεταφορείς και πληρώνει όλα τα έξοδα μέχρι το συμφωνημένο προορισμό.
- Αγοραστής
-
Οι κίνδυνοι αβαρίας ή απώλειας επιβαρύνουν τον αγοραστή από τη στιγμή που τα εμπορεύματα παραδίδονται στον πρώτο μεταφορέα. Έπειτα, ο αγοραστής αναλαμβάνει τον εκτελωνισμό εισαγωγής και τα έξοδα εκφόρτωσης.
- Τα έξοδα εκφόρτωσης
-
Είναι σημαντικό να διασαφηνιστεί πλήρως η έννοια των εξόδων εκφόρτωσης στα πλαίσια της σύμβασης μεταφοράς. Ο αγοραστής επιβαρύνεται συνήθως με τα έξοδα εκφόρτωσης εκτός αν ενσωματώνονται στην τιμή της μεταφοράς. Σε αυτήν την περίπτωση, τα έξοδα επιβαρύνουν τον πωλητή. Ο πωλητής πρέπει να ξεκαθαρίσει το θέμα με τον αγοραστή του για να αποφευχθεί οποιαδήποτε κατάσταση στην οποία, εφόσον ο παραλήπτης αρνείται να πληρώσει, ο μεταφορέας στρέφεται προς τον εντολέα (τον πωλητή) και απαιτεί την εξόφληση των εξόδων εκφόρτωσης και τα ενδεχόμενα έξοδα ακινητοποίησης του οχήματος μέχρι την επίλυση του προβλήματος.
- Γεωγραφικές διευκρινίσεις
-
Στον κανόνα CPT, υπάρχει μεταβίβαση κινδύνων και εξόδων σε διαφορετικά σημεία. Τα μέρη πρέπει να αναφέρουν λεπτομερώς στη σύμβαση τους τον τόπο παράδοσης, όπου μεταβιβάζεται ο κίνδυνος στον αγοραστή, αλλά και το συμφωνημένο τόπο προορισμού μέχρι τον οποίο καλείται ο πωλητής να συνάψει τη σύμβαση μεταφοράς.
- Έξοδα τεκμηρίωσης
-
Οι πληροφορίες καθώς και τα έγγραφα σχετικά με την ασφάλεια τα οποία χρειάζεται ο αγοραστής για την εξαγωγή και/ ή την εισαγωγή και/ ή τη μεταφορά μέχρι τον τελικό προορισμό πρέπει να παρέχονται από των πωλητή στον αγοραστή, κατόπιν αίτησης του αγοραστή ο οποίος αναλαμβάνει τα έξοδα και τους κινδύνους.
Διατυπώσεις CPT |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
Π |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
A |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
CIP (Carriage and Insurance Paid To / Ναύλος και ασφάλιστρα μεταφοράς πληρωμένα μέχρι)
- Πωλητής
-
Ο όρος CIP είναι παρόμοιος με το CPT, αλλά ο πωλητής οφείλει να παρέχει επιπλέον μια ασφάλεια μεταφοράς. Ο πωλητής συνάπτει τη σύμβαση μεταφοράς, πληρώνει το ναύλο και το ασφάλιστρο.
Σύμφωνα με τον όρο CIP των Incoterms® 2020, ο πωλητής υποχρεούται να προβεί σε πλήρη ασφαλιστική κάλυψη ("κατά παντός κινδύνου") σύμφωνα με την ρήτρα Α της ασφαλιστικής κάλυψης Institute Cargo Clauses, ή παρόμοιου τύπου ασφαλιστική κάλυψη. Τα μέρη ωστόσο είναι ελεύθερα να συμφωνήσουν σε ένα χαμηλότερο επίπεδο ασφαλιστικής κάλυψης.
- Αγοραστής
-
Οι κίνδυνοι αβαρίας ή απώλειας επιβαρύνουν τον αγοραστή από τη στιγμή που τα εμπορεύματα παραδίδονται στον πρώτο μεταφορέα. Έπειτα, ο αγοραστής αναλαμβάνει τον εκτελωνισμό εισαγωγής και τα έξοδα εκφόρτωσης.
- Ασφαλιστική κάλυψη
-
Σύμφωνα με τον όρο CIP, ο πωλητής υποχρεούται να συνάψει ασφάλεια μόνο για την ελάχιστη κάλυψη. Αν ο αγοραστής επιθυμεί να προστατευθεί με μια ευρύτερη ασφαλιστική κάλυψη, τότε θα πρέπει είτε να έχει την έγκριση του πωλητή είτε να συνάψει ο ίδιος μια συμπληρωματική ασφάλεια.
- Έξοδα τεκμηρίωσης
-
Οι πληροφορίες καθώς και τα έγγραφα σχετικά με την ασφάλεια τα οποία χρειάζεται ο αγοραστής για την εξαγωγή και/ ή την εισαγωγή και/ ή τη μεταφορά μέχρι τον τελικό προορισμό πρέπει να παρέχονται από των πωλητή στον αγοραστή, κατόπιν αίτησης του αγοραστή ο οποίος αναλαμβάνει τα έξοδα και τους κινδύνους.
Διατυπώσεις CIP |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
Π |
A |
Ασφάλεια μεταφοράς |
Π |
A |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
A |
A |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
A |
A |
DAP (Delivered at place / Επιστροφή στον συμφωνημένο τόπο προορισμού)
- Πωλητής
-
Πρέπει να παραδώσει τα εμπορεύματα, θέτοντάς τα στη διάθεση του αγοραστή στη συμφωνημένη θέση στον τόπο προορισμού, την τακτή ημερομηνία ή εντός της συμφωνηθείσας προθεσμίας. Ο πωλητής πρέπει να συνάψει με δικά του έξοδα μια σύμβαση μεταφοράς εμπορευμάτων προς τον τόπο αυτό και να εκφορτώσει τα εμπορεύματα από τα αφιχθέντα εκεί μέσα μεταφοράς. Ο πωλητής δεν έχει καμία υποχρέωση έναντι του αγοραστή, βάσει των αναληφθέντων υποχρεώσεων, να συνάψει ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Εντούτοις, οφείλει να παράσχει στον αγοραστή, με δικά του έξοδα, το σχετικό εκείνο έγγραφο το οποίο επιτρέπει στον αγοραστή να παραλάβει τα εμπορεύματα. Ο όρος Incoterm® DPU υποχρεώνει τον πωλητή να εκκαθαρίσει τα εμπορεύματα για εξαγωγή. Ωστόσο, δεν έχει καμία υποχρέωση να εκτελέσει τον εκτελωνισμό εισαγωγής.
Οι όροι και κανόνες των Incoterms® 2020 επιτρέπουν ρητά να πραγματοποιούνται οι απαραίτητες μεταφορές στο πλαίσιο της σύμβασης μεταφοράς ή να οργανώνονται με τη χρήση ιδίων πόρων (χωρίς τη συμμετοχή αερομεταφορέα που ενεργεί ως τρίτος).
- Αγοραστής
-
Πρέπει να εξοφλήσει τα εμπορεύματα όπως προβλέπεται από τη σύμβαση πώλησης και να παραλάβει τα εμπορεύματα μόλις παραδοθούν.
- Ασφάλεια
-
Ο αγοραστής οφείλει επίσης να προειδοποιήσει τον πωλητή για να του ζητήσει οποιαδήποτε πληροφορία χρειαστεί σχετικά με την ασφάλεια προκειμένου να εξάγει, να εισάγει ή να προωθήσει τα εμπορεύματα μέχρι τον τελικό τους προορισμό. Αυτός ο νέος κανόνας αντικαθιστά τον όρο DDU. Ενδεικνύεται η χρήση του μόνο στις χώρες στις οποίες είναι δυνατόν ο έλεγχος των μεταφορικών μέσων στον τόπο προορισμού.
Διατυπώσεις DAP |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
Π |
Π |
Ασφάλεια μεταφοράς |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
Π |
Π |
Τελωνείο εισαγωγής |
A |
A |
Τελική δρομολόγηση |
Π |
Π |
DPU (Delivered at Place Unloaded / Παράδοση σε διαφορετικό τόπο εκφόρτωσης)
Ο όρος Incoterm® DPU αντικαθιστά τον όρο DAT (Παράδοση στον τερματικό σταθμό), ώστε να τονίσει το γεγονός ότι ο τόπος προορισμού/εκφόρτωσης δεν είναι απαραιτήτως ο "τερματικός σταθμός". Ωστόσο, εάν ο τόπος προορισμού/εκφόρτωσης δεν είναι ο τερματικός σταθμός, ο πωλητής πρέπει να εξασφαλίσει ότι είναι σε θέση να εκφορτώσει τα εμπορεύματα στον τόπο όπου προτίθεται να τα παραδώσει.
- Πωλητής
-
Πρέπει να παραδώσει τα εμπορεύματα, θέτοντάς τα στη διάθεση του αγοραστή στη συμφωνημένη θέση στον τόπο προορισμού, την τακτή ημερομηνία ή εντός της συμφωνηθείσας προθεσμίας. Ο πωλητής πρέπει να συνάψει με δικά του έξοδα μια σύμβαση μεταφοράς εμπορευμάτων προς τον τόπο αυτό και να εκφορτώσει τα εμπορεύματα από τα αφιχθέντα εκεί μέσα μεταφοράς. Ο πωλητής δεν έχει καμία υποχρέωση έναντι του αγοραστή, βάσει των αναληφθέντων υποχρεώσεων, να συνάψει ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Εντούτοις, οφείλει να παράσχει στον αγοραστή, με δικά του έξοδα, το σχετικό εκείνο έγγραφο το οποίο επιτρέπει στον αγοραστή να παραλάβει τα εμπορεύματα. Ο όρος Incoterm® DPU υποχρεώνει τον πωλητή να εκκαθαρίσει τα εμπορεύματα για εξαγωγή. Ωστόσο, δεν έχει καμία υποχρέωση να εκτελέσει τον εκτελωνισμό εισαγωγής.
Οι όροι και κανόνες των Incoterms® 2020 επιτρέπουν ρητά να πραγματοποιούνται οι απαραίτητες μεταφορές στο πλαίσιο της σύμβασης μεταφοράς ή να οργανώνονται με τη χρήση ιδίων πόρων (χωρίς τη συμμετοχή αερομεταφορέα που ενεργεί ως τρίτος).
- Αγοραστής
-
Πρέπει να παραλάβει τα αγαθά αμέσως μόλις παραδοθούν και να πληρώσει την τιμή τους όπως προβλέπεται στη σύμβαση πώλησης. Ο αγοραστής πρέπει επίσης να ενημερώσει τον πωλητή σχετικά με την ανάγκη να του παράσχει οποιεσδήποτε πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια που θα χρειαζόταν για την εξαγωγή, εισαγωγή και μεταφορά των εμπορευμάτων στον τελικό προορισμό τους. Ο εν λόγω κανόνας και όρος Incoterms® δημιουργήθηκε ειδικά για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Είναι επίσης κατάλληλος να εφαρμοσθεί για θαλάσσιες μεταφορές με συμβατικά μέσα μεταφοράς, όταν ο πωλητής θέλει να διατηρήσει τους κινδύνους εκφόρτωσης του πλοίου στο λιμένα προορισμού. Σε αυτή την περίπτωση, είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί ο τόπος παράδοσης/εκφόρτωσης (αποβάθρα, πλατφόρμα ανελκυστήρα, κλπ.).
Ετικέτες DPU |
Κόστος εξόδων και δαπανών |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Προ-δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνεία εξαγωγής |
Π |
Π |
Διαχείριση κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
Π |
Π |
Ασφάλιση μεταφοράς |
Π* |
Π* |
Διαχείριση κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
Π |
Π |
Τελωνεία εισαγωγής |
A |
A |
Δημοσίευση δρομολόγησης |
A |
A |
* μη υποχρεωτική
DDP (Delivered Duty Paid / Καταβεβλημένοι δασμοί παράδοσης)
- Πωλητής
-
Ο πωλητής αναλαμβάνει με αυτόν τον όρο τη μέγιστη υποχρέωση, η μεταβίβαση των εξόδων και των κινδύνων πραγματοποιείται κατά την παράδοση στον τόπο του αγοραστή. Επιβαρύνεται επίσης με την υποχρέωση του εκτελωνισμού εισαγωγής.
Οι όροι και κανόνες των Incoterms® 2020 επιτρέπουν ρητά να πραγματοποιούνται οι απαραίτητες μεταφορές στο πλαίσιο της σύμβασης μεταφοράς ή να οργανώνονται με τη χρήση ιδίων πόρων (χωρίς τη συμμετοχή αερομεταφορέα που ενεργεί ως τρίτος).
- Αγοραστής
-
Παραλαβή στο συμφωνημένο τόπο προορισμού και εξόφληση των εξόδων εκφόρτωσης. Ο αγοραστής οφείλει επίσης να προειδοποιήσει τον πωλητή για να του ζητήσει οποιαδήποτε πληροφορία χρειαστεί σχετικά με την ασφάλεια προκειμένου να εξάγει, να εισάγει ή να προωθήσει τα εμπορεύματα μέχρι τον τελικό τους προορισμό.
- DDP κατά EXW
-
Ο όρος DDP αποτελεί ακριβώς το αντίθετο του όρου EXW
- Τα έξοδα σχετικά με την εισαγωγή των εμπορευμάτων
-
Αν τα μέρη επιθυμούν να εξαιρέσουν ορισμένα έξοδα από τις υποχρεώσεις του πωλητή, έξοδα που προκύπτουν από την εισαγωγή των εμπορευμάτων, θα πρέπει να το διευκρινίσουν. Παραδείγματος χάρη : "Παραδοτέο δασμός πληρωμένος, ΦΠΑ μη πληρωμένος (DDP, VAT unpaid)".
Διατυπώσεις DDP |
Έξοδα |
Κίνδυνοι |
Συσκευασία |
Π |
Π |
Αρχική δρομολόγηση |
Π |
Π |
Τελωνείο εξαγωγής |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (φόρτωση) |
Π |
Π |
Κύρια μεταφορά |
Π |
Π |
Ασφάλεια μεταφοράς |
Π |
Π |
Χειρισμός κύριας μεταφοράς (εκφόρτωση) |
Π |
Π |
Τελωνείο εισαγωγής |
Π |
Π |
Τελική δρομολόγηση |
Π |
Π |
| Ποιος νομος ρυθμιζει τις συμβασεις;
- Υπάρχουν τρεις δυνατότητες
-
Τα δύο μέρη βρίσκονται αντιμέτωποι με τρεις δυνατότητες :
- Να κρατήσουν το δίκαιο της χώρας εξαγωγής : Συχνή επιθυμία του πωλητή, να εφαρμοστεί το δίκαιο που γνωρίζει καλύτερα. Ωστόσο δεν αποτελεί πάντα την καλύτερη λύση. Πράγματι, ορισμένες νομοθεσίες, όπως της Γαλλίας ή του Βελγίου, προστατεύουν πολύ περισσότερο τον αγοραστή.
- Να κρατήσουν το δίκαιο της χώρας εισαγωγής : Αυτό το δίκαιο μπορεί να συμφέρει περισσότερο τον εξαγωγέα όταν έχει έναν λιγότερο δεσμευτικό χαρακτήρα αλλά σε αυτήν την περίπτωση καλό είναι να το γνωρίζουν καλά τα μέρη γιατί θα ήταν επικίνδυνο να υποβάλλονται σε μια νομοθεσία που δεν γνωρίζουν καθόλου ή που γνωρίζουν εν μέρει.
- Να κρατήσουν το δίκαιο μιας τρίτης χώρας : Αυτή η επιλογή επιτρέπει την εξάλειψη του νομικού εθνικισμού. Επιλέγεται συχνά από εμπορικής άποψης για συμβιβαστικούς ή πρακτικούς λόγους (σε περίπτωση που το αρμόδιο δικαστήριο ανήκει σε αυτήν την τρίτη χώρα).
- Το ελβετικό δίκαιο
-
Το ελβετικό δίκαιο ενδεικνύεται συχνά σε αυτήν την περίπτωση γιατί ευνοεί περισσότερο τον εξαγωγέα και κυρίως επειδή ανήκει σε μια ουδέτερη χώρα, γεγονός που αποτελεί πλεονέκτημα για τα μέρη που θέλουν να προχωρήσουν σε μια εμπορική συναλλαγή.